Mobilitetsplan: Dæmning

Skal planen om en bynær omfartsvej have fuld effekt, vil Enhedslisten på længere sigt forlænge ringvejen, som i første etape skal gå fra Vardevej under Uhrhøj og Lille Grundet over til Horsensvej, med en ny anlagt dæmning over Vejle Fjord, hvilket samtidig vil klimasikre midtbyen.

Vognbanerne i en fjerde tunnel fra Horsensvej føres ned til Tirsbæk Strandvej og fortsætter ud på dæmningen, der skal gå tværs over Vejle Fjord lige uden for indsejlingen til lystbådehavnen og erhvervshavnen.
På Ibæk siden af fjorden skal en vej føres op ad skrænterne til Fredericiavej tæt på motorvejstilslutningen. Så vil man kunne komme på kryds og tværs af byen, uden at skulle tvinges ned gennem bymidten.

Skal flytte havnene udenfor
Vi er alligevel tvunget til at gøre noget for at sikre byen, når fjorden stiger som følge af klimaforandringerne. Derfor foreslår vi en dæmning på tværs af fjorden. Dæmningen skal anlægges af de store mængder overskudsjord, man får tilovers fra tunnellerne, og det skal være med til at finansiere anlægsprojektet.

Denne anden etape af omfartsvejen skal laves, når pengene er til det, men i modsætning til kommunens ”Mobilitetsplan 2018-2030” har Enhedslisten det lange lys på, for vores plan strækker sig til år 2100. Det kritiske bliver at flytte erhvervshavnen og marinaen uden for dæmningen, men det må kunne løses. Samtidig kunne virksomhederne på havnen flytte med, og der kunne laves boliger på arealerne.

Kommunen sætter 1,3 milliarder kroner af til mobilitetsplanen. Rigtig mange penge går til eksproprieringer inde i byen, hvor vejene skal gøres bredere. Det slipper Enhedslisten helt for at bruge penge på med vores løsning.