Kommunal rengøring

Udlicitering af kommunal rengøring er ingen naturlov.

I foråret vandt et skandaleramt firma rengøringen på institutioner, skoler og andre kommunale bygninger i Vejle.

Tvivlen om rigtigheden af dette, nåede helt ind i det privatiseringsivrige borgmesterparti. Skolerne og institutionerne har udtrykt stor bekymring for det fremtidige rengøringsniveau. Fagforeninger har udtrykt stor bekymring for løn- og arbejdsforhold og især for det kommende rengøringspersonales arbejdsmiljø.

I en tid, hvor ikke mindst Corina-epidemien, har vist nødvendigheden af ordentlig rengøring og hygiejne, er det katastrofalt, at rengøringen på vores skoler og daginstitutioner skal være genstand for konkurrence på udelukkende pris og ikke på kvalitet.

Det er fuldstændigt uacceptabelt at firmaer med meget blakket ry, skal kunne tjene penge på mangelfuld rengøring – betalt af skatteyderne.

Nu kommer turen til de kommunale institutioner i blandt andet Give og Jelling. Her er muligheden for at gøre op med manglende kvalitet, udbud og privatisering.

Kommunen kan opdele udbuddet i mindre ”bidder”, så det bliver uden interesse for de store firmaer, hvis eneste interesse er profit.

Kvalitet, socialt ansvar, overenskomstmæssig løn- og arbejdshold kan vægtes langt højere i udbuds-kriterierne.
Endeligt er det muligt at hjemtage rengøringen. Kommunen kan vælge at ansætte sit eget rengøringspersonale som servicemedarbejdere ved den enkelte institution.

Kom nu i gang med en politisk proces, der sikrer et anstændigt rengøringsniveau på vores institutioner og ordentlige arbejdsforhold for de ansatte

Lone Johansen
Banegårdspladsen 1 a