Kollektiv trafik

Den kollektive trafik
Hvis det er rigtigt, ”det skal være skidt, før det bliver godt”, får vi snart en velfungerende kollektiv trafik i Vejle, som både er servicemindet og til at betale. For det vi har nu er under al kritik.

Jeg har været storforbruger af den kollektive trafik i mere end 60 år, og jeg er stadig Heavy bruger, som Sydtrafik foretrækker at kalde det, med et rabattrin på 6 ud af 7 mulige, og selvom kvaliteten altid har været svingende, så har det aldrig været så ringe som nu. Ofte er der fejl på Umoves busser, og tit må chaufføren køre bussen på værksted. Desværre sker dette ikke kun i Vejle, det har jeg også oplevet i andre byer, hvor Umove kører bybusser.

Investeringsselskaber som CUBE Infra­structure med hovedsæde i Luxemburg og aktieselskaber som Umove er tydeligvis ikke egnet til at drive kollektiv trafik. Deres første prioritet vil altid være overskud til ejerne/aktionærerne, og helst uden at betale skat, fremfor kundeservice og bus vedlige­holdelse.

I Sydtrafik og i kommunerne er man begejstret for ny teknologi og overbevist om, det giver præcise data på passager flow og bedre køreplaner, men er inddataene forkerte, bliver uddataene forkerte!
Jeg tjekker ofte mit rejsekort, for der er tit fejl i til/fra stoppestederne. F.eks. var der 3 dage i juni, 1 dag i juli og allerede 3 dage i august, hvor jeg overhovedet ikke kan genkende hvor jeg har været – ifølge rejsekortet. De fleste af de nævnte fejl er på Vejles mest brugte bybuslinje, som transporterer næsten halvdelen af byens bybus passagerer, og fejlene sker ikke kun på mit rejsekort, det sker på alle passagers rejsekort den samme dag på den samme bus. Dertil kommer de passager der både stempler ind og ud inden de sætter sig, og dermed reelt ikke er med bussen.

Sydtrafiks og kommunernes begejstring for teknologien kan kun skyldes it-naivitet og mangel på viden og erfaring fra virkeligheden.

Tilfredsheden med busturen er faldet lidt i Sydtrafiks egen Epinion Kundetilfredsheds undersøgelse, og de utilfredse kunder vil gerne have flere busafgange.
På Trustpilot får Sydtrafik en score på 0,8 ud af 10 mulige, til sammenligning får det nye tyske FlixBus 7,3 ud af 10 mulige, og Nordjyllands Trafikselskab (NT) vandt i 2017 både Passagerpulsens DM i kundeservice og den internationale førstepris for mobilitet i Montreal i Canada, priser som Sydtrafik aldrig har vundet.

Sydtrafiks fine ord og visioner kan altså godt realiseres i Danmark, men hvordan går det så lige med passagerservicen og referencestandarden i Sydtrafik?

Er problemet penge?
Ja, penge og politik. I 2016 og 2017 var Venstres formand for Sydtrafik glad og stolt af at kunne sende henholdsvis 29,3 og 21,5 millioner tilbage til ejerne (regionen og kommunerne).
Vi, de rigtige ejere (passagerne og skatteyderne), vil hellere have pengene tilbage i form af mere, bedre og billigere kollektiv trafik – også i yderkommunerne. I 2017 var der 5 bybusser færre i Vejle end i 2007, og i 2017 blev der kørt 9.299 færre køreplantimer end i 2007, trods passagerfremgang.

Regeringen vil have privatbilisme, og i hele Danmark er stigningen i antal private biler enorm, men ingen steder er stigningen så stor som i Syddanmark.
Et flertal udenom regeringen (EL, S, SF, RV, DF) har i 2017 lavet en aftale om bedre og billigere kollektiv trafik.

Hvordan går det så lige med ‘Bedre og billigere kollektiv trafik‘ i Syddanmark?

Jan Bierbaum
Enhedslisten, Vejle