Grundlovsbruddet i ghettoplanen

Læserbrev af Flemming Leer Jakobsen, folketingskandidat Vejle Syd:

Der er ikke Flemming Leer Jakobsen Enhedslisten Folketingskandidat Vejle Sydmange, der har lagt mærke til grundlovsbruddet i forbindelse med godkendelse af ansøgninger om dispensation i forbindelse med ghettoplanen. Vi har et princip i grundloven om at dele magten i den lovgivende, dømmende og udøvende magt.

Men ganske usædvanligt, så sad alle boligordførerne fra partierne bag ghettoplanen med ved behandlingen af ansøgninger om dispensation. Det er endda dokumenteret af Vejle Amts Folkeblad 20. marts 2019, hvor Socialdemokratiets Kaare Dybvad skyndte sig at give besked til AAB Vejles formand. Men den opgave var alene en opgave for boligminister Ole Birk Olesen eller hans embedsmænd.

Når en lovgiver sidder og sagsbehandler, så er det en sammenblanding af den lovgivende og den udøvende magt. Det er et grundlovsbrud.

Dermed kan boligselskaberne få kendt ghettoplanen ugyldig og i strid med grundloven.

Partierne bag ghettoplanen 2018 er Venstre, Det Konservative Folkeparti, LA, DF, Socialdemokratiet og SF. Fortæl dem 5. juni 2019, at grundloven skal respekteres.

Stem på Enhedslisten, der hele vejen igennem har været imod ghettolove i Folketinget.

Bragt online i Vejle Amts Folkeblad den 1. juni 2019:

Enhedslisten: Grundlovsbruddet i ghettoplanen (Vafo.dk)