ET EKSEMPEL FRA SPANIEN “AT UDRYDDE UNØDIG TRAFIK”

Samkørselsplads – knudepunkt

I en Spansk by med 82.000 indbyggere (Vejle by har næsten 56.000) er det lykkes at reduceret trafikken i centrum med 97 procent, i det omgivende bælte med 77 procent og i hele byen med 53 procent. CO2 udledningen er reduceret med to tredjedele, alvorlige trafikulykker er faldet med 94 procent, og i mange år har der ikke været et eneste trafikdrab, hvor der tidligere var flere døde hvert år.

Idéen går i alt sin enkelthed ud på at udrydde den ”unødvendig trafik”. Med det menes biler, der blot bruger byen til at køre igennem, eller biler der kører rundt og leder efter en parkeringsplads. Det er ulovligt at parkere i gadeplan, og der er designet ”loops”, som gør det stort set umuligt at køre tværs gennem byen.

Har man et lovligt ærinde såsom at aflevere varer, parkere på privat plads i en parkeringskælder eller hente en ældre medborger, kan man frit køre ind i centrum – langsomt! Bilerne er ikke bandlyst, så længe de bare har en grund til at være der og accepterer pladsen nederst i trafikhierarkiet.

Der er ikke brug for ret mange biler for at få en by til at fungere, så hovedparten af bilerne er forvist til gratis parkeringshuse i byens udkant, hvorfra man kan gå de 10-15 minutter til bykernen.

Vejle kommune er som bekendt i gang med ”Mobilitetsplan 2018-30”, og skal i gang med et pilotprojekt for samkørselspladser – knudepunkter. Kommunens grundholdning er helt enkelt, flere parkeringspladser, flere cykelstativer (måske en luftpumpe og lidt værktøj til cyklisterne – som vi kender det fra andre steder i byen) og måske kan bybusserne køre 350 meter længere, så de kører helt frem til samkørselspladser.

Samkørselsplads / knudepunkt Grønlandsvej Syd ligger tæt ved motorvejen, så hvorfor ikke placere et af Mobilitetsplanens mange nye parkeringshuse ved knudepunktet?

Det vil gøre det let for byens gæster/turister (også med autocampere) at finde parkeringsplads. Gæsterne slipper for mange frustrationer, og byens borgere får højnet livskvaliteten på grund af færre biler, færre ulykker og Vejle vil tage et vigtigt skridt mod mindre CO2.

Det kræver naturligvis, at det også bliver let og billigt at komme frem og tilbage til byen, men det er ikke et problem, for kommunen bestemmer suverænt hvor, hvor mange og hvor ofte bybusserne skal køre. En mindre shuttlebus i pendulfart, og med plads til både passager og cykler, er også en mulighed, ligesom gratis lån af cykler, som vi kender det fra andre danske byer, også er en mulighed.

Man kan naturligvis også vælge at prøve noget helt nyt, og vise gæsterne vores flotte natur, ved at etablere en gondol bane ned til byen. Det giver endnu mindre CO2, ulykker og biler på vejene.

Med venlig hilsen
Jan Bierbaum