Enhedslisten 30 år den 28. april 2019

Enhedslisten har rundet et skarpt hjørne.

“På et  pressemøde den 28. april 1989 fremlagde DKP, VS og SAP et fælles udkast til et valggrundlag for

»Enhedslisten – Den røde og grønne fællesliste«.

Hovedpunkterne var: Global ansvarlighed – aktiv dansk miljøpolitik.

Brud med den blinde vækst, aktiv dansk fredspolitik, nej til fremmedhad og racisme, ligestilling, udvidelse af faglige, sociale og demokratiske rettigheder, arbejde til alle, tryghed i ansættelsen, en skattereform der beskatter rige og virksomhederne, ja til folkepension, ja til en bedre offentlig sektor, væk med Schlüter-regeringen, et rødt og grønt flertal i Folketinget, mindst 30 EF-modstandere i Folketinget som kunne sikre en ny folkeafstemning om dansk suverænitetsafgivelse, øget enhed i arbejderklassen, og så skulle de tre partier og de partiløse på venstrefløjen i fællesskab bryde spærregrænsen.”

Det var først i 1994, at det lykkedes at få valgt 6 medlemmer af Folketinget for Enhedslisten. Disse var:

Jette Gottlieb, Søren Søndergaard, Keld Albrechtsen, Frank Aaen, Bent Hindrup Andersen og Bruno Jerup Nielsen

Bent Hindrup Andersen blev valgt i den valgkreds, der også dækkede Vejle. Nemlig Vejle Amtskreds.

Læs mere her:

Tillykke & tak for opbakningen 🙂